Nieuwsflits

19 juni 2024

Nieuwe campagne tegen Voedselverspilling: duidelijkheid over THT en TGT

De afgelopen jaren is de voedselverspilling afgenomen, maar nog steeds wordt jaarlijks 60 miljoen kilo eten weggegooid vanwege een onduidelijke houdbaarheidsdatum. Een nieuwe campagne introduceert duidelijke symbolen op verpakkingen om de voedselverspilling aan te pakken. Deze campagne is een samenwerking tussen fabrikanten en supermarkten als Albert Heijn en Lidl. Er is een onderscheid tussen "Ten minste Houdbaar Tot" (THT), wat een richtlijn is voor minimale houdbaarheid van een product, en "Te Gebruiken Tot" (TGT), wat de uiterste datum aangeeft om producten, zoals sappen, verse vis en vlees te kunnen eten. Minder dan de helft van de Nederlanders kent echter het verschil tussen THT en TGT. De nieuwe symbolen van de campagne moeten consumenten helpen zelf te beoordelen of voedsel nog goed is door te kijken, ruiken en proeven. Daarnaast willen de partijen onnodige houdbaarheidsdata op producten zoals azijn, zout en suiker verwijderen en pleiten ze voor uitbreiding van de lijst met uitzonderingsproducten. Het Voedingscentrum benadrukt dat producten vaak nog bruikbaar zijn na de THT-datum, mits goed beoordeeld. Een wegwijzer waar mensen producten kunnen invoeren, helpt consumenten hierbij. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.

Emojis 

Stap 1:
Laat het nieuwsbericht op het digibord zien. Vraag de leerlingen of ze van het nieuws gehoord hebben en vat het bericht kort samen.

Stap 2:
Deel de werkbladen ‘Emojis’ uit. De leerlingen vullen in welke emoji het beste bij hun gevoel past wanneer ze dit nieuwsbericht horen.

Stap 3:
Bespreek na: 
- Welke emoji heb je gekozen en waarom?

-Wist jij wat het verschil was tussen THT en TGT? Zo ja, let je daarop?
- Zou jij voedsel eten dat er goed uit ziet en ruikt, maar over de houdbaarheidsdatum is?