Nieuwsflitsen zijn direct inzetbare werkvormen waarmee je in weinig tijd, een actueel nieuwsitem in de klas kunt bespreken.
Je behandelt in drie eenvoudige stappen stellingen en vragen die ruimte geven voor een gesprek. Door Nieuwsflitsen in te zetten stimuleer je leerlingen om hun emoties te uiten, andere perspectieven te bekijken en een eigen mening te vormen.
Nieuwsflitsen zijn makkelijk in te zetten aan het begin van een (mentor)les of als dagstart. Nieuwsflitsen worden 2 keer per week geüpdatet.
Sinds afgelopen vrijdag is het veel in het nieuws: er is onrust in Beverwijk, Heemskerk en Haarlem. Maar wat is er precies aan de hand? Twee groepen jongeren zijn met elkaar in conflict geraakt, wat leidde tot mishandelingen, bedreigingen en onveilige situaties. Op sociale media verschenen filmpjes met geweld en dreigementen. Veel ouders hielden hun kinderen daarom thuis en sommige scholen sloten uit angst voor problemen. De politie heeft nu de eerste verdachte opgepakt voor mishandeling en beroving. Eerder werd al een 20-jarige man vastgezet omdat hij anderen had opgeroepen tot onrust. Ook werden twee jongeren aangehouden voor wapenbezit. In sommige wijken geldt een veiligheidsrisicogebied. Dat betekent dat de politie mensen op straat mag controleren op wapens. Vandaag gaan de scholen weer open. Op sommige scholen praten leerlingen samen met docenten over de gebeurtenissen. Een wijkagent is aanwezig om vragen te beantwoorden. De burgemeester hoopt dat de rust snel terugkeert en dat jongeren hun gewone leven weer oppakken. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
Wat is er aan de hand in Polen? In de nacht van dinsdag op woensdag vlogen meerdere Russische drones het luchtruim van Polen binnen. Poolse en Nederlandse F-35-gevechtsvliegtuigen schoten de drones neer. Polen voelde zich hierdoor onveilig en riep de hulp in van de NAVO. Daarom hielden de NAVO-landen een spoedoverleg. Polen deed een beroep op artikel 4 van het NAVO-verdrag. Dat artikel wordt zelden gebruikt en betekent dat NAVO-landen verplicht zijn om met elkaar te overleggen als de veiligheid van één van hen bedreigd is. Volgens de NAVO lijkt het waarschijnlijk dat Rusland dit expres deed, maar er loopt nog een officieel onderzoek. NAVO-leider Mark Rutte en andere Europese ministers noemden het gedrag van Rusland roekeloos en gevaarlijk. Als blijkt dat Rusland het Poolse luchtruim met opzet is binnengevlogen, willen de NAVO-landen samen een duidelijk antwoord geven. Dat kan zijn: de grens beter verdedigen of directe maatregelen nemen tegen Rusland of Belarus. Alle NAVO-landen waren het tijdens het overleg eens en beseffen dat de situatie ernstig is. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
Veel mensen hebben nog een oude smartphone thuis liggen, bijvoorbeeld in een lade of kast. In Nederland gaat het om bijna 27 miljoen toestellen. In heel Europa liggen er zelfs 642 miljoen ongebruikte telefoons, maar slechts een klein deel daarvan wordt gerecycled. De meeste mensen bewaren hun oude telefoon als reserve of zijn bang dat hun gegevens niet goed worden verwijderd. Toch kun je dit makkelijk oplossen door de telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen. In die oude smartphones zitten waardevolle grondstoffen, zoals goud, tin en kobalt. Omdat er zoveel apparaten ongebruikt liggen, vertegenwoordigen ze samen een grote waarde. In Nederland gaat het om ongeveer 44,5 miljoen euro en in heel Europa zelfs om 1,1 miljard euro. Volgens experts is het daarom beter om telefoons van drie jaar of ouder naar een recyclepunt te brengen. Nieuwere toestellen kunnen vaak worden opgeknapt en opnieuw verkocht. Door vaker te recyclen kunnen deze grondstoffen opnieuw gebruikt worden, en dat is belangrijk voor mens en milieu. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Kruip in je rol'.
In Afghanistan wordt nog steeds gezocht naar slachtoffers van de zware aardbeving van afgelopen zondag. Meer dan 1400 mensen zijn omgekomen, ruim 3200 raakten gewond en duizenden huizen zijn verwoest. Vooral in de bergachtige provincie Kunar zijn complete dorpen verdwenen. Reddingswerkers proberen overlevenden te vinden, maar hoe langer het duurt hoe kleiner die kans wordt. Omdat sommige dorpen alleen te voet of met helikopters bereikbaar zijn, is het werk extra moeilijk. De Taliban, die sinds 2021 de macht in Afghanistan hebben, hebben het buitenland om hulp gevraagd. Rusland en India hebben al steun gestuurd, zoals tenten en voedsel. Ook het Verenigd Koninkrijk en Pakistan hebben hulp toegezegd. Toch is er wantrouwen: veel landen willen niet dat hun steun in de handen van de Taliban terechtkomt. Door de strenge regels van de Taliban, vooral tegen vrouwen, hebben internationale organisaties veel steun en geld stopgezet. Daardoor zijn gezondheidsklinieken gesloten. Juist nu, tijdens deze ramp, is die hulp harder nodig dan ooit. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
In Istanbul zijn tientallen mensen gearresteerd tijdens een verboden Pride-mars. In Turkije zijn Pride-marsen en andere lhbti-evenementen al sinds 2015 verboden, officieel ‘voor de veiligheid’. Toch proberen mensen elk jaar zo’n mars te houden. Dit jaar hield de politie veel mensen tegen onderweg naar de mars en werden deelnemers hardhandig opgepakt. Ook journalisten werden gearresteerd. In totaal zijn 54 mensen opgepakt, zeven van hen zijn weer vrij. President Erdogan is fel tegen lhbti-rechten. Hij noemt lhbti’ers “vijanden van de staat” en zegt dat zij het traditionele gezin bedreigen. Volgens mensenrechtenorganisaties neemt discriminatie en geweld tegen lhbti’ers in Turkije toe. Terwijl in Turkije Pride verboden is, kwamen in Mexico-Stad juist veel mensen samen. Daar deden 800.000 mensen mee aan een Pride-mars, een record voor het land. Wereldwijd vinden in juni Pride-evenementen plaats om op te komen voor lhbti-rechten, ook op plekken waar lhbti’ers nog vaak te maken hebben met geweld en discriminatie. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.