Nieuwsflitsen zijn direct inzetbare werkvormen waarmee je in weinig tijd, een actueel nieuwsitem in de klas kunt bespreken.
Je behandelt in drie eenvoudige stappen stellingen en vragen die ruimte geven voor een gesprek. Door Nieuwsflitsen in te zetten stimuleer je leerlingen om hun emoties te uiten, andere perspectieven te bekijken en een eigen mening te vormen.
Nieuwsflitsen zijn makkelijk in te zetten aan het begin van een (mentor)les of als dagstart. Nieuwsflitsen worden 2 keer per week geüpdatet.
Tijdens de coronacrisis zijn de examenregels voor scholieren versoepeld. Uit onderzoek blijkt nu dat deze leerlingen later vaker problemen ervaren dan andere studenten bij hun vervolgstudie. Een deel van hen had in coronatijd moeite met leren, omdat zij veel te maken kregen met thuisstudie. Om die reden werden de leerlingen ‘gematst’ door de overheid. Ze kregen een extra herkansing en mochten het cijfer van één examenvak wegstrepen. Het ministerie van Onderwijs laat weten dat leerlingen die gebruik maakten van deze regels vaker uitvallen in vervolgstudies. Dit geldt voor mbo, hbo en universiteit. Vooral vwo-leerlingen hadden moeite: zij stopten twee keer zo vaak met hun studie als ‘gewone geslaagden’. Ook wisselden zij twee keer zo vaak van opleiding. Ook leerlingen die zonder hulp net slaagden, deden het beter in het vervolgonderwijs. Volgens het ministerie is de lat lager leggen niet altijd goed. Het ministerie wil van deze situatie leren voor een volgende crisis. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
Afgelopen juli kreeg de Twentse gemeente Enschede het plan voor een verbod op fatbikes in de binnenstad door de raad. De fietsen mogen niet in het winkelgebied tijdens openingstijden. Andere Nederlandse gemeenten willen hier een voorbeeld aan nemen. De “scooter vermomd als fiets” zorgt bij veel Nederlandse gemeentes voor overlast en gevaarlijke situaties. Net als Enschede willen ook Amsterdam, Groningen, Utrecht, Breda, Hoogeveen, Almelo en Zoetermeer het gebruik van fatbikes verminderen. Gemeente Amsterdam liet vorige maand weten onderzoek te doen naar plaatselijke verbanning, bijvoorbeeld in het Vondelpark. Volgens de gemeente wordt een fiets gezien als fatbike wanneer de banden breder dan 7 centimeter zijn. Maar die definitie kan het Rijk niet geven. Almelo en Zoetermeer denken zelfs aan een volledig fietsverbod in winkelgebieden, omdat het lastig is om fatbikes van gewone fietsen te onderscheiden. Landelijke regels zijn er nog niet. Het ministerie zegt dat een verbod moeilijk uitvoerbaar is, omdat fabrikanten de regels makkelijk kunnen omzeilen. Wel komt er waarschijnlijk vanaf 2027 een helmplicht voor jongeren tot 18 jaar op fatbikes en e-bikes. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Bekijk alle kanten’.
In Australië wordt vanaf 10 december sociale media verboden voor kinderen tot 16 jaar. Meer dan een miljoen accounts worden geblokkeerd. Veel jongeren maken zich zorgen, omdat ze platforms zoals Instagram, TikTok en Snapchat dagelijks gebruiken. Ze zijn bang dat ze niet meer weten wat ze in hun vrije tijd moeten doen. Het verbod geldt voor tien bekende platforms. Apps zoals WhatsApp en Roblox mogen voorlopig nog wel, maar misschien worden die later ook verboden. De bedrijven achter de platforms moeten zelf controleren of gebruikers oud genoeg zijn. Ze doen dat met identificatie, bankgegevens, gezichtsscans of algoritmes. Doen ze dat niet goed, dan krijgen zij een boete. Kinderen en ouders worden niet bestraft. Niet iedereen is blij met het verbod. Sommige groepen proberen het via de rechter te stoppen. Jongeren denken bovendien dat veel kinderen manieren zullen vinden om het verbod te omzeilen, bijvoorbeeld met een VPN. Toch zegt de regering dat het nodig is om kinderen beter te beschermen. Ondanks dat de meeste jongeren niet blij zijn met het verbod, zien sommigen het als een kans om minder online te zijn en meer tijd met vrienden door te brengen. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Kruip in je rol'.
Binnenkort wordt iets bestellen bij een Chinese webshop waarschijnlijk duurder. Het kabinet wil een speciale pakkettoeslag invoeren voor pakketjes van buiten de Europese Unie. Deze toeslag is nodig omdat de douane het veel te druk heeft. Er komen elke dag bijna een miljoen pakketjes binnen, vooral van grote Chinese webshops zoals AliExpress, Temu en Shein. De douane kan daardoor haar werk niet goed meer doen. De toeslag is 2 euro per product. In een gemiddeld pakket zitten drie verschillende producten, dus dat wordt ongeveer 6 euro extra. Zo hoopt het kabinet dat mensen minder bestellen en dat Nederlandse winkels meer kans krijgen. Veel pakketjes gaan via Nederland naar andere EU-landen. Daarom willen ook Frankrijk, België en Luxemburg snel dezelfde toeslag invoeren. Als zij dat niet doen, is de kans groot dat nóg meer pakketjes via Nederland komen. De toeslag moet worden betaald door bezorgbedrijven, maar die zullen de kosten waarschijnlijk doorberekenen aan klanten. Het voorstel ligt nu bij de Raad van State. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
Het geld voor onderzoek naar long covid in Nederland raakt bijna op. Het speciale potje van 40 miljoen euro is aan het eind van dit jaar leeg, terwijl er nog geen medische oplossing is voor de ziekte. Wetenschappers zijn bang dat belangrijke kennis verloren gaat als er geen nieuw geld komt. Zij moeten dan onderzoek gaan doen naar andere ziektes waar wel geld voor is. In Nederland hebben bijna een half miljoen mensen longcovidklachten. Sommigen patiënten kunnen niet meer werken, sporten of zelfs uit bed komen. Toch is de aandacht vanuit de politiek flink afgenomen. Een beloofd debat in de Tweede Kamer over long covid wordt steeds uitgesteld. Afgelopen zondag er op het Malieveld in Den Haag geprotesteerd door mensen met long covid en andere ziekten zoals ME/CVS en Q-koorts. Honderd lege rolstoelen laten zien hoe groot het verborgen leed is. Patiënten maken zich zorgen, omdat ook het geld voor speciale longcovidklinieken na 2026 opraakt. Zij vinden dat er een duidelijke strategie moet komen, net zoals in Duitsland, waar veel meer geld wordt vrijgemaakt voor onderzoek. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Kruip in je rol'.