Nieuwsflits geeft je direct inzetbare werkvormen waarmee je in weinig tijd een actueel nieuwsitem in de klas kunt bespreken.
Je behandelt in drie eenvoudige stappen stellingen en vragen die ruimte geven voor gesprek. Door Nieuwsflits in te zetten stimuleer je leerlingen om hun emoties te uiten, andere perspectieven te bekijken en een eigen mening te vormen.
Nieuwsflits is makkelijk in te zetten aan het begin van een (mentor)les of als dagstart. Nieuwsflits wordt 3 keer per week geüpdatet.
De Nationale ombudsman, dit is een onpartijdige organisatie die klachten behandeld over de overheid, heeft geoordeeld dat de overheid ongepast heeft gereageerd op mensen die hulp boden aan vluchtelingen. In 2022 was het aanmeldcentrum voor asielzoekers (COA) bij Ter Apel overvol. Honderden mensen sliepen buiten op stoelen of op het gras. Er was geen drinkwater en weinig toegang tot toiletten en douches. Verschillende organisaties en buurtbewoners probeerden deze vluchtelingen te helpen, maar deze hulp werd afgewezen door de overheid. Deze mensen en organisaties regelden bijvoorbeeld tenten, maar deze werden door de overheid weggehaald. Uit het rapport van de ombudsman blijkt dat mensen te hulp schoten, omdat de ‘overheid tekortschoot’. Er bestaat nog steeds een kans dat asielzoekers buiten moeten slapen, omdat het aanmeldcentrum vol is. Dit komt doordat tijdelijke locaties sluiten en er geen nieuwe bij komen. De ombudsman roept daarom gemeenten op om actie te ondernemen. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
In Nederland is er een aanhoudende toename van discriminatiemeldingen bij de politie en bij anti-discriminatiebureaus. Die stijging geldt vooral voor incidenten tegen Joden, moslims, en trans personen. Dit is het vierde achtereenvolgende jaar van groei in zulke meldingen blijkt uit het jaarlijks rapport van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Volgens Rabin Baldewsingh, de Nationaal Coördinator tegen Racisme en Discriminatie, is de stijging niet alleen toe te schrijven aan een iets grotere bereidheid om melding te doen, maar komt ook door een werkelijke toename in discriminatie. Bij meldingen vanuit de lhbti+-gemeenschap gaat het ook om bedreigingen en geweld. Baldewsingh praat met ministeries over maatregelen tegen discriminatie. Hij merkt dat de problemen gezien worden, maar dat er weinig actiebereidheid is om dit groeiende probleem aan te pakken. Baldewsingh benadrukt dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is om discriminatie aan te pakken. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
Vanaf dit jaar geldt op middelbare scholen een telefoonverbod. Nu wil de MBO Raad dit ook voor mbo-scholen invoeren. De voorzitter van de MBO Raad vindt dat telefoons de concentratie verstoren en slecht zijn voor de mentale gezondheid van studenten. Hij stelt dat telefoons alleen gebruikt moeten worden, als ze een doel hebben in de les. De raad wil daarvoor in samenwerking met scholen een regel verzinnen, om ervoor te zorgen dat telefoons alleen in praktijklessen gebruikt worden. Het is niet de bedoeling dat het een overheidsrichtlijn wordt, zoals op middelbare scholen. Op het mbo zijn telefoons namelijk vaak wel nodig. Studenten hebben de telefoons bijvoorbeeld nodig om in te loggen. De helft van de mbo-docenten staat positief tegenover zo’n regel. Toch zijn er ook kritische geluiden. De belangenorganisatie Job MBO zegt bijvoorbeeld dat een dergelijke maatregel de gelijkstelling van het mbo aan het hbo en wo tegenwerkt. Door alleen telefoons te verbieden op het mbo, voelen studenten zich niet serieus genomen en wordt het verschil tussen het mbo en het hbo en wo benadrukt. Daarbij is het belangrijk om de studenten hun verantwoordelijkheid te laten nemen en hiervoor is het belangrijk dat de docenten hen vertrouwen. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Kruip in je rol'.
Gisteren hebben voor het eerst mensen binnen de Europese Unie een kweekvleesworstje gegeten. Kweekvlees is vlees dat wordt gemaakt in het laboratorium. De maker van het kweekvlees zegt dat de proevers niet iets heel bijzonders moeten verwachten, want het kweekvlees smaakt als een heel gewoon worstje. Het bedrijf hoopt door de verkoop van kweekvlees 130 miljoen ton broeikasgasuitstoot, 300 miljard liter water en 14 miljoen dierenlevens te besparen in 2040. Maar voor het zover is moet het kweekvlees eerst goedgekeurd worden door de Europese voedsel- en warenautoriteit. Om toestemming te krijgen moeten alle lidstaten van de EU toestemming geven, maar dat kan een uitdaging worden. Italië heeft kweekvlees al verboden voor het op de markt kwam en ook in andere landen neemt de weerstand toe. Buiten Europa is kweekvlees al wel te koop in Singapore, Israël en de Verenigde Staten. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
Het Britse Lagerhuis heeft recentelijk gestemd voor een wetsvoorstel dat uiteindelijk zou leiden tot een tabaksverbod voor personen geboren in 2009 en daarna. Zij zouden dan geen sigaretten en vapes meer mogen kopen. In het voorstel staat ook dat de minimumleeftijd voor het kopen van tabaksproducten jaarlijks zal worden verhoogd. Op deze manier wordt er voorkomen dat de huidige generatie jongeren begint met roken. Het voorstel komt van de conservatieve premier Rishi Sunak. Hij wil een rookvrije generatie creëren. Niet iedereen is positief over zijn plannen. Conservatief oud-premier Liz Truss vindt het betuttelend en niet terecht om te denken dat we volwassenen tegen zichtzelf kunnen beschermen. Volgens haar kun je jongeren alleen beschermen tot ze zelf beslissingen kunnen nemen. Een minister van de conservatieve partij stemde tegen, omdat het ongelijkheid zou creëren. Ondanks de negatieve reacties vanuit Sunaks eigen partij werd het voorstel goedgekeurd met 383 stemmen voor en 67 tegen. Het wetsvoorstel moet nog verdere stemmingen ondergaan in zowel het Lagerhuis als het Hogerhuis voordat het mogelijk koninklijke goedkeuring krijgt. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Wie vindt wat?'.