Nieuwsflits geeft je direct inzetbare werkvormen waarmee je in weinig tijd een actueel nieuwsitem in de klas kunt bespreken.
Je behandelt in drie eenvoudige stappen stellingen en vragen die ruimte geven voor gesprek. Door Nieuwsflits in te zetten stimuleer je leerlingen om hun emoties te uiten, andere perspectieven te bekijken en een eigen mening te vormen.
Nieuwsflits is makkelijk in te zetten aan het begin van een (mentor)les of als dagstart. Nieuwsflits wordt 3 keer per week geüpdatet.
ROC Mondriaan gaat zelf door met de maatschappelijke diensttijd voor jongeren, zelfs na het nieuws dat het kabinet dit programma niet meer gaat doorzetten. Het besluit van het kabinet om de maatschappelijke diensttijd af te schaffen wordt door sommigen juichend ontvangen. Het programma kostte het kabinet namelijk zo’n 50 tot 100 miljoen euro. Maar niet iedereen is blij met het besluit. MBO school ROC Mondriaan vindt dat het programma onmisbaar is voor hun leerlingen. Tijdens een maatschappelijke diensttijd zijn scholieren bezig met vrijwilligerswerk, zoals asielzoekers helpen met het leren van de Nederlandse taal. Volgens het ROC Mondriaan draagt dit bij aan de voorbereiding van leerlingen op hun beroep en help het met persoonlijke ontwikkeling. Verder draagt het programma volgens projectleider Jessica Reina Lapré bij aan het creëren van kansengelijkheid door zich te richten op studenten die onzeker zijn of leerachterstanden hebben. En ook vanuit verschillende andere sectoren kwam een oproep het programma te behouden. Vanuit de ouderen sector bijvoorbeeld, omdat ze daar personeelstekort hebben. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Kruip in je rol'.
Volgens mediacoach Denise Bontje zijn media platforms zoals Instagram en Tiktok helemaal niet geschikt voor kinderen onder de 13 jaar. Want, zo zegt Bontje, wanneer iets eenmaal online staat, is het lastig om daar nog vanaf te komen. Ook legt Bontje uit dat het makkelijker is om iets negatiefs te zeggen als er een schermpje tussen zit, dan wanneer je dit recht in iemands gezicht doet. Bontje wil daarom ook dat niet alleen jongeren, maar ook ouders zich beter bewust worden van de kwetsbaarheid van hun kind en de dingen die ze kunnen doen om hun kind beter te beschermen. Zo adviseert Bontje bijvoorbeeld om kinderen de gevaren van social media uit te leggen nog voordat ze een telefoon krijgen. Ze stelt daarom voor om het omgaan met internet een onderdeel van basisschoollessen te maken. Ook moet er gekeken worden naar wat leraren kunnen doen om hun leerlingen het goede voorbeeld te geven. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Wie vindt wat?'.
Uit een peiling van Natuurmonumenten blijkt dat veelvoorkomende planten- en vogelsoorten in Nederland bij mensen van 35 jaar en jonger een stuk minder bekend zijn dan bij mensen van 55 jaar en ouder. De groep mensen tussen 35 en 55 zat er steeds tussenin. De deelnemers aan het onderzoek kregen afbeeldingen te zien van vogels en planten. Er werd aan ze gevraagd de juiste soort te noemen. Iets minder dan 25% van de jongeren tot 35 jaar herkenden bijvoorbeeld een margriet en een korenbloem, terwijl 75% van de 55-plussers die planten herkenden. 59% van de 35-minners herkenden de merel tegenover 82% van de 55-plussers en 44% van de jongste groep herkende de vink tegenover 79% van de oudste groep. Volgens Natuurmonumenten is dit een zorgelijke trend in een tijd dat we als samenleving juist veel meer moeten bijdragen om de natuur te laten leven. In de afgelopen decennia zijn we veel natuur kwijtgeraakt. In 30 jaar is bijvoorbeeld 76% van onze insecten verdwenen. Veel Nederlanders maken zich zorgen om de Nederlandse natuur, maar vinden het moeilijk om bij te dragen aan biodiversiteit. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.
Van de 27 landen van de EU heeft de meerderheid voor gestemd om de beschermde status van de wolf te verlagen van “strik beschermd” naar “beschermd”. Door de beschermde status van de wolf te verlagen zou er in bepaalde omstandigheden op wolven geschoten mogen worden om ze te verjagen of bejagen. Morgen nemen de EU-ministers via een stemming een definitief besluit. Maar dan is het nog niet zeker dat het dier minder beschermd wordt. De beschermde status van de wolf is namelijk vastgelegd in de Conventie van Bern. Dat verdrag is ook door landen buiten de EU ondertekend. Die moeten dus eerst nog overgehaald worden om het verdrag bij de volgende vergadering in december aan te laten passen. Partij voor de Dieren vindt het een triest besluit dat het voortbestaan van de wolf in Europa weer op het spel kan zetten, want de wolf is nog steeds kwetsbaar. Deze partij pleit voor betere voorlichting hoe mensen om moeten gaan met de wolf en voor betere bescherming van buitengehouden dieren. De BBB zou juist blij zijn als er actief beheer van de wolven is, zij vinden dat het Nederlandse plattenland daar al veel te lang op wacht. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Bekijk alle kanten’.
Deze week (23 tot en met 27 september) is de jaarlijkse Week Tegen Pesten. Dit wordt ieder jaar georganiseerd om aandacht te vragen voor pestgedrag op school en daar buiten. Dit jaar is het thema: 'Denk FF na, als het om geklets gaat'. Onder dit thema valt onder andere het verspreiden van roddels via sociale media. Dit is een belangrijk onderwerp, blijkt uit de cijfers. De kindertelefoon wordt ongeveer 60 keer per week gebeld om te praten over roddels en buitensluiting. Zowel jongens (48%) als meisjes (52%) hebben hier last van. De slachtoffers van roddels en leugens gaan met tegenzin naar school, omdat de roddels vaak uit de klas komen en de pesterijen niet stoppen wanneer ze op het schoolplein staan. Toch hebben niet alleen de slachtoffers last van het pestgedrag. Ook de pestende jongeren hebben vaak last van de consequenties en vinden het lastig om uit de pestende groep te stappen. Voor scholen en leraren is het erg lastig om zicht te krijgen op online pestgedrag. Het is dus goed om het hier deze week in de klas over te hebben. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Kruip in je rol'.