Nieuwsflits

19 juni 2025

Natuurbrandrisico in groot deel van land omhoog door aanhoudende droogte

In een groot deel van Nederland is er sprake van een verhoogd risico op natuurbranden. In 12 van de 25 veiligheidsregio's is dit het geval. Het is namelijk in veel gebieden al lange tijd droog en er wordt de komende tijd ook geen regen verwacht. Het verhoogde risiconiveau betekent dat de brandweer bij een melding over een natuurbrand standaard meer wagens in zal zetten om het vuur sneller te kunnen bestrijden. Ook voert de brandweer extra controles uit. Zo worden er boven de Veluwe en het bos- en heidegebied in de provincie Utrecht verkenningsvluchten gemaakt met een speciaal vliegtuig. In onder andere Zeeland, Limburg en het noordoostelijke deel van het land geldt nog wel de lagere fase 1. Er wordt niet alleen extra beroep gedaan op de brandweer, maar ook op bezoekers van natuurgebieden. De meeste natuurbranden ontstaan namelijk door menselijk handelen. Barbecueën op houtskool of briketten is daarom niet toegestaan. Ook wordt er gevraagd om voorzichtig te zijn met vuur en sigarettenpeuken. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'. 

Emojis 

Stap 1:  
Laat het nieuwsbericht op het digibord zien. Vraag de leerlingen of ze van het nieuws gehoord hebben en vat het bericht kort samen. 

Stap 2:
Deel de werkbladen ‘Emojis’ uit. De leerlingen vullen in welke emoji het beste bij hun gevoel past wanneer ze dit nieuwsbericht horen. 

Stap 3:  
Bespreek na:  
- Welke emoji heb je gekozen en waarom? 
- Ben je er zelf bewust van wanneer je in een bos of natuurgebied loopt dat je moet oppassen met bijvoorbeeld aanstekers of sigarettenpeuken?
- Je hoort misschien ook wel eens over grote natuurbranden in andere delen van de wereld, zoals in Los Angeles begin dit jaar. Zit dat in je hoofd wanneer je dit nieuws over Nederland leest? Zo ja, kun je uitleggen wat dit met je doet?
- Relateer je dit nieuws ook aan de berichten die je hoort over klimaatverandering? Zo ja, wat denk je hierbij?