Nieuwsflits

19 november 2024

Leesvaardigheid op praktijkonderwijs en deel vmbo te laag.

Een kwart van de leerlingen in de tweede klas van het voortgezet onderwijs heeft niet het leesniveau om goed te kunnen doorleren. Dit blijkt uit de eerste nationale peiling van de leesvaardigheid die de Inspectie van het Onderwijs heeft uitgevoerd. Deze peiling is uitgevoerd in het tweede jaar van het voortgezet (speciaal) onderwijs. Hieruit blijkt dat het leesniveau van leerlingen in de tweede klas van havo, vwo en voortgezet speciaal onderwijs op niveau is, namelijk op of boven 2F-niveau. Een meerderheid van vmbo g/t-leerlingen leest op of boven 1F-niveau, wat bij het leerjaar past. Het leesniveau van leerlingen op vmbo basis- en kaderniveau (b/k) en op het praktijkonderwijs is onder het 1F-niveau. Niveau 1F is het fundamentele leesniveau, niveau 2F is nodig om zelfstandig maatschappelijk te kunnen functioneren en om mee te komen op de middelbare school. Dit niveau is nodig om brieven van de overheid te kunnen begrijpen, een bijsluiter van medicatie te kunnen lezen of een vacaturetekst te begrijpen. Ongeveer een kwart van de tweedejaars leerlingen komt hier dus niet aan. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.

Emojis

Stap 1:
Laat het nieuwsbericht op het digibord zien. Vraag de leerlingen of ze van het nieuws gehoord hebben en vat het bericht kort samen.

Stap 2:
Deel de werkbladen ‘Emojis’ uit. De leerlingen vullen in welke emoji het beste bij hun gevoel past wanneer ze dit nieuwsbericht horen.

Stap 3:
Bespreek na:
- Welke emoji heb je gekozen en waarom?
- Op welk leesniveau denk je dat jij zelf zit?
- Wat denk jij dat er nodig is om het leesniveau van leerlingen te verhogen?
- Stelling: ‘Er moeten meer aangepaste teksten komen voor mensen met een lager taalniveau.’ Wat denk jij? Leg uit waarom.