Nieuwsflits

16 december 2025

'Gematste' leerlingen ervaren vaker problemen tijdens vervolgstudie

Tijdens de coronacrisis zijn de examenregels voor scholieren versoepeld. Uit onderzoek blijkt nu dat deze leerlingen later vaker problemen ervaren dan andere studenten bij hun vervolgstudie. Een deel van hen had in coronatijd moeite met leren, omdat zij veel te maken kregen met thuisstudie. Om die reden werden de leerlingen ‘gematst’ door de overheid. Ze kregen een extra herkansing en mochten het cijfer van één examenvak wegstrepen. Het ministerie van Onderwijs laat weten dat leerlingen die gebruik maakten van deze regels vaker uitvallen in vervolgstudies. Dit geldt voor mbo, hbo en universiteit. Vooral vwo-leerlingen hadden moeite: zij stopten twee keer zo vaak met hun studie als ‘gewone geslaagden’. Ook wisselden zij twee keer zo vaak van opleiding. Ook leerlingen die zonder hulp net slaagden, deden het beter in het vervolgonderwijs. Volgens het ministerie is de lat lager leggen niet altijd goed. Het ministerie wil van deze situatie leren voor een volgende crisis. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Emojis'.

Emojis 

Stap 1:
Laat het nieuwsbericht op het digibord zien. Vraag de leerlingen of ze van het nieuws gehoord hebben en vat het bericht kort samen.

Stap 2:
Deel de werkbladen ‘Emojis’ uit. De leerlingen vullen in welke emoji het beste bij hun gevoel past wanneer ze dit nieuwsbericht horen.

Stap 3:
Bespreek na: 
- Welke emoji heb je gekozen en waarom?
- Wat vind jij van deze versoepelde regels?
- Denk je dat de overheid een goed besluit heeft gemaakt destijds? Of zou jij het anders hebben gedaan?