Nieuwsflits

25 september 2024

EU-lidstaten willen de beschermde status van wolven verlagen

Van de 27 landen van de EU heeft de meerderheid voor gestemd om de beschermde status van de wolf te verlagen van “strik beschermd” naar “beschermd”. Door de beschermde status van de wolf te verlagen zou er in bepaalde omstandigheden op wolven geschoten mogen worden om ze te verjagen of bejagen. Morgen nemen de EU-ministers via een stemming een definitief besluit. Maar dan is het nog niet zeker dat het dier minder beschermd wordt. De beschermde status van de wolf is namelijk vastgelegd in de Conventie van Bern. Dat verdrag is ook door landen buiten de EU ondertekend. Die moeten dus eerst nog overgehaald worden om het verdrag bij de volgende vergadering in december aan te laten passen. Partij voor de Dieren vindt het een triest besluit dat het voortbestaan van de wolf in Europa weer op het spel kan zetten, want de wolf is nog steeds kwetsbaar. Deze partij pleit voor betere voorlichting hoe mensen om moeten gaan met de wolf en voor betere bescherming van buitengehouden dieren. De BBB zou juist blij zijn als er actief beheer van de wolven is, zij vinden dat het Nederlandse plattenland daar al veel te lang op wacht. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Bekijk alle kanten’.

Bekijk alle kanten

Stap 1:
Laat het nieuwsbericht op het digibord zien. Vraag de leerlingen of ze van het nieuws gehoord hebben en vat het bericht kort samen.

Stap 2:
Deel de werkbladen ‘Bekijk alle kanten’ uit. De leerlingen vullen in welke argumenten er horen bij de verschillende kanten in het nieuwsbericht.

Stap 3:
Bespreek na:
- Welke kanten zijn er in dit nieuwsbericht?
- Met welke kant ben jij het het meeste eens?
- Weet jij wat je moet doen als je een wolf tegenkomt?
- Denk jij dat voorlichting en betere bescherming genoeg kan zijn?
- Wat is volgens jou belangrijker, de veiligheid van mensen en dieren of het voortbestaan van de wolf?