Nieuwsflits

13 november 2025

Minder bestrijdingsmiddelen in de landbouw

De hoeveelheid bestrijdingsmiddelen die boeren gebruiken voor hun gewassen is in vier jaar tijd met ongeveer een vijfde, ofwel 20%, afgenomen. Dit blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het CBS deed een enquête onder landbouwbedrijven. Vooral boeren die lelies kweken hebben het gebruik van bestrijdingsmiddelen ruim gehalveerd. En dat is opvallend, omdat juist deze boeren al een tijdje onder een vergrootglas liggen omdat hun gebruik van bestrijdingsmiddelen mogelijke gezondheidsschade oplevert voor de mensen die in de buurt wonen. De reden dat boeren bestrijdingsmiddelen gebruiken is om hun gewassen te beschermen tegen schimmels, bacteriën, insecten en onkruid. De afname past in een trend: ook de vorige keer dat het CBS cijfers hierover deelde, in 2022, was er een duidelijke daling te zien. Een kanttekening hierbij is wel dat het weer van invloed is. In een jaar met veel regen, zullen er meer bestrijdingsmiddelen gebruikt worden. Bij regen spoelen de bestrijdingsmiddelen namelijk snel van de planten en gebruiken boeren dus vaak meer middelen.

Emojis 

Stap 1:
Laat het nieuwsbericht op het digibord zien. Vraag de leerlingen of ze van het nieuws gehoord hebben en vat het bericht kort samen.

Stap 2:
Deel de werkbladen ‘Emojis’ uit. De leerlingen vullen in welke emoji het beste bij hun gevoel past wanneer ze dit nieuwsbericht horen.

Stap 3:
Bespreek na: 
- Welke emoji heb je gekozen en waarom?

-Denk je dat consumenten genoeg weten over de effecten van bestrijdingsmiddelen?

- Vind je dat de overheid meer moet doen om het gebruik van bestrijdingsmiddelen te beperken of ligt die verantwoordelijkheid bij de boeren zelf?
- Bij de discussie of er wel of geen bestrijdingsmiddelen gebruikt moeten worden heb je met allerlei partijen met belangen te maken: het milieu/klimaat, de productie/ het bedrijf van boeren, de voedselvoorziening, omwonenden en de consument met zijn portemonnee. Welke vind jij het belangrijkste en waarom?