Nieuwsflits

18 december 2025

Influencers verbergen reclame; Consumentenorganisaties willen strengere regels

Influencers op sociale media maken vaak reclame zonder dat duidelijk te vermelden. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenorganisaties. Volgens de organisatie kan dit schadelijk zijn voor kinderen, omdat zij gevoelig zijn voor groepsdruk en vergelijking. Influencers promoten bijvoorbeeld ongezond voedsel, fast fashion – goedkope kleding die niet lang meegaat en slecht is voor het milieu – en financiële producten. Bij betaalde samenwerkingen zijn influencers verplicht om dit te melden. Toch gebruiken veel van hen een onduidelijke afkorting of plaatsen ze het op een niet-zichtbare plek in beeld. Zo deelde een Nederlandse influencer foto’s en video’s van een feest in Italië georganiseerd door New York Pizza, maar vergat zij te vermelden dat de reis niet zelf betaald was. De Consumentenbond wil dat er een verplichte melding komt bij inhoud waarvoor een influencer betaald krijgt. Dit kan bijvoorbeeld een label in beeld zijn. Ook wil de bond reclame voor ongezond eten en riskante financiële producten verbieden. Strengere regels moeten ervoor zorgen dat influencers beter gecontroleerd kunnen worden. Wat vinden jouw leerlingen van dit nieuws? Bespreek het met de korte werkvorm ‘Kruip in je rol'.

Kruip in je rol

Stap 1:
Laat het nieuwsbericht op het bord zien. Vraag de leerlingen of ze over het nieuws gehoord hebben en vat het bericht kort samen.

Stap 2:
Verdeel de klas in groepjes van 5 en deel de werkbladen ‘Kruip in je rol’ uit. Ieder groepslid neemt een andere rol op zich. Ze bespreken met elkaar de stelling: ‘...’

Stap 3:
Bespreek na:

- Kwam de rol die je speelde overeen met je echte mening? Waarom wel of niet?
- Word jij wel eens beïnvloed door reclame die influencers maken?
- Waarom denk je dat dit wel/niet schadelijk kan zijn voor kinderen en jongvolwassenen?